Ramadhan hampir tiba


BISMILLAH.
 alhamdulilah..lagi sehari je nak sambut bulan ramadhan. tak sabar untuk bertemu dgn ramadhan kali ini. insyallah,harap2 amalan dapt dipertingkatkan dan diri ini akan lebih dekat kepadanya.. aku tahu nukan mudah untuk menjadi baik. semua org pon tahu. bila hati nk berubah, ada saje halangan, bkn fizikal sje kne kuat mental pon kne kuat. apepon niat kan dlm hati perubahan tu demi allah. aku tau dan aku sendiri sedar ada sbb lain ak berubah, mungkin jgk faktor seseorg,,aku tau aku xptot ad rasa mcm tu,ak spatotnya perbetulkan niat aku. perubahan ini hanyalah kerananya bkn kerana org lain. insyallah aku akan cuba. sememangnya dlm hati ni mmg da laam bniat untuk ke arah itu, tp sebagai insan yg lemah aku seringkali tersungkur. moga ramdhan kali ini memberi aku kekuatan untuk istiqomah. moga2 allah permudahkan. aepon sempena ramadhan ini, aku nak sgt minta maaf dkt semua org xkira sesiapapon,aku tahu kdgkala aku menyakiti hati org dlm keadaan sedar ataupun xsedar. biasalah, manusia kan?spe xpernah buat silap.

dan, hari ini aku tersedar dr lenaku,
sesungguhnya aku sangat merindui org2 yg telah lama pergi dr hidupku,,
ya allah, sebaknya rasa hati.air mata tak tertahan lagi. menitis juga mutiara jernih dr kelopak mata ini.
aku merinduinya ya allah
arwah en kamaruddin. pensyarah yg sangat aku sayangi. dialah satu2 nya org yg sangat aku sanjungi di sini. dia sgt baik. baik padaku dan juga teman2 yg lain... walaupun hanya sekejap aku mengenali dia, tp aku rasa seolah2 aku da lama mengenalinya..dia ibarat ayah pd aku. seorg yg penyayang dan prihatin. walaupun dia seorg pensyarah dia xpernah berlagak, dia xsombong, dan dia sgt menghormati aku sebagai pelajarnya. seumur hidup aku xpernah lagi org menghormati akuseperti dia..dia betul2 menghargai aku. 
aku agak terkilan kerana xdpt jumpa dia saat dia dikebumikan,kalau bley ak nak sgt tatap dia.gambar dia pon aku takde walaupun sekeping. kalau bleh  aku nak tau mne kubur dia, aku nak ziarah dia tp aku xbeperluang.encik, kalau la encik ada wktu ni kan bagus, sy rindu dgn suara encik, saya rindu dgn gelak tawa encik saya rindu dgn senyuman encik. walaupun encik takde lg kat duni ni, tp sy tahu encik dpt rasakan apa yg saya rasa. sy syg encik mcm ayah saya. saya akan sentiasa doakan encik agar sentiasa tenang disana,  saya harap suatu hari kt akan berjumpa disana. insyallah.

atok...
aku rindu atok aku juga. mohd ariff mohd yusoff. eno nak atok tau eno syg atok. eno nk sgt jumpa atok tp eno tau, atok xkn kembali lagi. tp sekurang-kurangnya hadirla dlm mimpi eno atok. eno terkilan tau,eno xsempat tengok atok. sebulan sebelum atok meninggal tu la waktu terakhir eno tgok atok sblm eno balik ostel. eno xsangka atok, itula waktu terakhir eno bersama atok. eno rasa serba salah sgt sbb eno xjg atok dgn sempurna sebagaimana atok jg eno dlu. dr eno lahir smpi eno bsr atok jg eno dgn penuh kasih syg.eno minta maaf atok sbb xbuat yg terbaik utk atok. skrg, menyesal pon dah xde gna, atok ttp xkan kembali. ntah2 atok da bahagia kt sne, eno harap atok tenang kat sne, moga allah mengampunkan segala dosa2 atok. 

ya allah,
kasihanilah mereka ya allah
ampunkanlah dosa mereka
 lapangkan dan terangkanlah kubur mereka
tempatkanlah mereka diantara org yg beriman ya allah
 dan pertemukanlah aku dengan mereka suatu hari nanti.

aku disini perlu teruskan hidup,
apa yg berlaku dlm hidup perlu aku jdikan iktibar, 
hargai org yg ada 
mak,ayah,abah atok tom, adik, abg, pakcik macik,sahabat2 dan insan disekelilingku.
maaf jika ada salah dan silap.
kerana aku insan kerdil yg xsempurna.


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...